پنجشنبه 20 دي 1403 - 08 رجب 1446
جستجو :
 ورود
نام کاربری:
کلمه عبور:
کلمه عبور را فراموش کردم
عضویت
 
 مطالب آموزشی
 
 حاکمیت بالینی
نظام حاکميت خدمات باليني در واقع چارچوبي است که در آن سازمان هاي ارايه کننده خدمت در قبال بهبود دايمي کيفيت پاسخگو مي باشند و با ايجاد محيطي که در آن تعالي در خدمات باليني شکوفا مي شود به صيانت از استانداردهاي عالي خدمت مي پردازند حاکمیت بالینی را می توان به مثابه تغییر فرهنگی تمام نظام سلامت در نظر گرفت که سازمان را برای ارائه خدمات سلامت مستمر، پاسخگو، بیمار محور و با کیفیت تضمین شده، توانمند می سازد . در واقع برای اطمینان از اینکه موضوع کیفیت مراقبت های سلامت با استفاده از بالاترین استانداردهای مراقبتی انجام میگیرد و به منظور جلوگیری از اشتباهات در مسیر ارایه خدمات، استفاده بهینه از منابع محدود، افزایش اعتماد عمومی به خدمات بیمارستانی و برای تحقق مسئولیت های سازمانهای سلامت که توسط دولت برنامه ریزی شده است، سازمانهاي بهداشتي درماني به اين نظام نيازمند مي باشند. مهمترين ويژگي‌ نظام حاكميت خدمات باليني توجه به نتيجه خدمت می باشد .
در چارچوب حاکمیت بالینی بررسی مجدد نقش ها در نظام سلامت امری ضروری تلقی شده و برای رسیدن به نظام سلامتی که در آن، چیزی کمتر از ارائه بهترین خدمات، قابل تحمل نمی باشد ابزار مناسب فراهم شده است . 
نظام حاکمیت بالینی دارای هفت محور مهم می باشد که به قرار زیر می باشد: 
• مشارکت عمومی و بیماران (Patient and public involvement) 
در این محور به مسائلی چون اهمیت ارائه مشاوره به بیماران و مدیریت خدمات ارتباطی، توجه به بیمار بعنوان شریک و درگیر کردن او در امر درمان و ایجاد فرهنگ انعطاف پذیر و مشارکتی پرداخته می شود. 
• مدیریت ریسک (Risk Management) 
آنچه در این محور مورد توجه است شامل سلامت و ایمنی، کاهش ریسک بالینی، پایش شکایات، خط مشی ها و روش های اجرایی به روز شده، سیستم های گزارش دهی و پیگیری رویدادهای نامطلوب است. 
• آموزش و یادگیری (Education and Training) 
همانگونه که از نام این حیطه پیداست به آموزش کارکنان نگاهی ویژه داشته و سازمان را موظف می کند تا به تخصیص زمانی جهت آموزش کارکنان، تدوین استراتژی و برنامه عملی مشخص، دسترسی مناسب و مرتبط تمامی کارکنان به امکانات آموزشی، مدیریت آموزش و استفاده از نتایج برنامه های توسعه فردی جهت برنامه ریزی آموزشی توجه ویژه ای داشته باشد. 
• مدیریت کارکنان (Staff Management) 
همانطور که از نام این محور پیداست به کارکنان به عنوان یکی از ارکان اساسی سازمان توجهی ویژه نموده و در زمینه های طراحی خط مشی ها، روش های اجرایی به روز شده و قراردادهای کاری، پایش عملکرد کارکنان، توسعه ی آنها و آموزش و یادگیری فعالیت می کند. 
• استفاده از اطلاعات (Use of information) 
استفاده از فناوری اطلاعات و مدیریت جامع آن، ایجاد و ارایه اطلاعات برای بیماران و برقراری ارتباط با برنامه های آینده در این محور مورد بررسی و توجه است. 
• اثر بخشی بالینی (Clinical Effectivenes) 
اثر بخشی بالینی همانا استفاده از بهترین دانش، برگرفته از پژوهش، تجربه بالینی و ترجیحات بیمار برای دستیابی به فرآیندهاو نتایج مطلوب مراقبت از بیماران می باشد. 
• ممیزی بالینی (Clinical Audit) 
ممیزی بالینی در حقیقت آنچه در سیستم در حال انجام است را به طور مرتب منعکس می کند. از دیگر وظایف این محور معرفی فعالیتها و واحدهای برتر و عالی در سطح سازمان می باشد. با این وجود ممیزی بالینی باید واقع گرایانه همراه با بررسی منابع مورد نیاز باشد.
 
 انتشارات مرکز
 
 جستجوی شواهد
 
 وب سایتهای مرتبط